Historie van de Breepleinkerk

Historische achtergrond van de Breepleinkerk, v. m. kerk van de Gereformeerde Kerk Rotterdam Zuid (Katendrecht), huidig eigendom van de PGRZ te Rotterdam.

De dorpen Charlois en Katendrecht hadden in het midden van de 19e eeuw één kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente, en er stonden 2 predikanten, van wie de één “liberaal'' was. Een aantal mensen vond hier niet wat zij zochten. Een “gezelschap” werd opgericht, dat ten huize van wagenmaker Hoogvliet, in de Tolhuisstraat, samenkwam – in het begin met z'n achten – om te luisteren naar gelezen preken. Men bleef lid van de Ned. Herv. Kerk, maar ging afzonderlijk vergaderen. Men was “bevindelijk” en wilde streng leven naar wat als eis des Heren gezien werd.

Leest u hier verder over de het ontstaan van de Breepleinkerk tot nu.

Predikanten van de Gereformeerde Kerk Rotterdam Zuid (Katendrecht) 1867-2008